Gezond eten en afvallen

Wil je gezond eten en afvallen, maar weet je niet hoe? Zorg ervoor dat je dat op de juiste manier doet. Gezond eten en daardoor afvallen is in het begin vaak lastig voor mensen maar is altijd de beste oplossing. Beweging en sport is hierbij niet eens een vereiste maar bevorderd de prestaties wel! Wanneer je begint met gezond eten kom je er al snel vaak achter dat je veel meer eet dan je nodig hebt. Daarom zal je ook automatisch minder eten dan dat je eerst deed. Hierdoor krijg je minder calorie├źn binnen, wat goed is aangezien je dat niet nodig hebt. Om gezond te eten en af te vallen is het balgnrijk dat je weet wt je eet. Dit betekend dat je goed moet opletten wat je eet. Zorg daarnaast voor structuur in je eetpatroon.

Afvallen door meer te eten

Eet jij te veel of te weinig? Er belangrijk om af te vragen bij jezelf. En dan voornamelijk of je te veel vette en slechte voedingsproducten eet en juist te weinig groentes. Wanneer je wilt afvallen kan je zoveel groente eten als je wilt maar niet zoveel snacks en tussendoortjes die er voor zorgen dat je lichaam veel vet aanmaken. Wil je gezond afvallen dan is het zaak om bepaalde etenswaren te (leren) eten. Dit doe je door een juiste selectie te maken. Hieronder een aantal voedingsmiddelen die je juiste wel mag eten.

Bekijk ons blog over voedingsschema’s

  • Groente
  • Fruit (2 stuks per dag vanwege suiker)
  • Eiren
  • Kwark
  • Krackers
  • Pindakaas

Dit zijn producten die vaak een hoog eiwitgehalte hebben. Eiwitten zorgen ervoor dat je lichaam kan herstellen en kan bouwen. Daarnaast vullen deze producten enorm erg.

Gezond eetpatroon waardoor je nog meer afvalt

Wanneer je wilt beginnen met afvallen, of gewoon niet te veel wil aankomen dan is het zaak om een beetje structuur aan te brengen in je eetpatroon. Zorg ervoor dat je regelmatig wat eet om je stofwisseling op gang te houden. Doe dit bijvoorbeeld door middel van gezonde snacks. Zorg ervoor dat je ook altijd gezond eten bij je hebt. Kleine cherry tomaatjes zijn hier een perfect voorbeeld van. Deze kan je de hele dag door eten, en zijn erg gezond. Hieronder een voorbeeld van een goed eetpatroon.

gezonde levensstijl

Eetpatroon om gezond af te vallen

Ontbijt 08:30

  • Cracker met kipfilet
  • Twee glazen water

Gezond tussendoortje 11:00

  • Stukje fruit/groente
  • Glas water

Lunch 13:00

  • 2/3 crackers kipfilet/zalm
  • 2 glazen water

Tussendoortje

  • Fruit/kwark/groente

Diner 19:00

  • Volkoeren reist
  • Broccoli
  • Kipfilet

Beweging en sport helpen bij gezond afvallen

Wanneer je naast je voeding ook nog eens wat beweegt of gaat sporten dan bevorder je het proces om af te vallen. Dit kan je gemakkelijk doen door bijvoorbeeld elke ochtend een kwartier te gaan wandelen. Hierdoor komt je stofwisselingproces op gang. Je stofwisselingproces zorgt ervoor dat jou lichaam gaat verbranden. Het liefst vet natuurlijk. Het is belangrijk dat je wel wat eet voor of na het bewegen. Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam niet verkeer stoffen gaat verbranden/afbreken.

Wil je meer weten over gezond afvallen en gezond en fit worden, lees dan al onze waardevolle en inspirerende blogs!